TAJUK INOVASI
“F-MOBILE” UNTUK
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN LITERASI
PROGRAM LINUS MELALUI
DIDIK HIBUR PERMAINAN
NAMA PASUKAN DAN PESERTA
Kumpulan GEN - S
Norhayati Binti Che Rahim- SK Binjai,
Kemaman
Zianhairani Binti Mohamed - SK Kerteh,
Kemaman
Hasnah Binti Mat Hassan - SK Meraga
Beris, Kemaman
ABSTRAK
“F-Mobile” ialah satu bahan yang dihasilkan untuk menarik
minat murid-murid untuk belajar khususnya murid Linus dan Pemulihan Khas . Sekaligus meningkatkan kemahiran dan
penguasaan dalam pengajaran dan pembelajaran Literasi Program Linus melalui
didik hibur permainan. “F-mobile” ini berkonsepkan Fun Learning (F) dan Mobile
yang merujuk kepada inovasi yang boleh diaplikasikan di mana-mana tanpa had
kawasan. F-Mobile dibina dari sebuah beg bagasi terpakai yang dilengkapi
permainan roda impian dan 8 poket misteri yang mempunyai permainan kad Domino, kad
Lipat, Kad Tingkap, Tarsia, Kad Ayat, Kad Bacaan, Kad Padanan dan Peta Bingkai.
Dilengkapi dengan aksesori Animasi Ejen Ali yang merupakan watak animasi di
bawah Media Prima yang popular di Malaysia yang banyak menerapkan unsur-unsur
positif dalam penceritaan wataknya. Diselangi lagu Ejen Ali ,lampu LED dan
hiasan yang amat menarik minat murid. Impak positif hasil daripada bahan
inovasi ini dapat membantu guru-guru Linus, Fasilinus ,PPD dan Kementerian
Pelajaran Malaysia. Matlamat Program Linus khususnya pengajaran dan
pembelajaran Asas Literasi dijangka boleh dicapai lebih awal dari jangkaan
tarikh KPI KPM dengan penggunaan bahan
inovasi ini .
ISU
ATAU MASALAH YANG DIHADAPI
Masalah-masalah utama yang dihadapi sebelum inovasi
diperkenalkan:
i. Murid-murid
Linus / Pemulihan Khas sukar memberi
tumpuan dan fokus sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran berlaku.
ii. Murid
tidak menunjuk rasa minat belajar dan sukar mengingati apa yang telah
dipelajari oleh mereka.
iii. Isu
mengenai saiz kelas yang kecil bagi menampung jumlah murid Linus dan Pemulihan
yang ramai terutama guru Pemulihan dan
guru pemulihan linus NKRA yang perlu berkongsi kelas yang sama menyebabkan
kesukaran dalam melaksanakan aktiviti PdPc secara serentak . Hal ini kerana
sebilangan murid akan hilang tumpuan dan fokus semasa PdPc.
OBJEKTIF
Kajian ini bertujuan untuk menarik minat murid-murid
untuk belajar khususnya murid Linus dan Pemulihan Khas dengan menggunakan
“F-Mobile” .
Objektif Khusus:
i.
Mewujudkan rasa keinginan murid untuk belajar
selepas menggunakan “F-Mobile”.
ii.
Murid mendapat pembelajaran didik hibur melalui penggunaan “F-mobile”
KUMPULAN SASARAN
Murid-murid Linus dan Pemulihan Khas Tahap 1
METODOLOGI BAHAN INOVASI
Bagi mencapai objektif dan matlamat bahan inovasi ini
dihasilkan, kaedah didik hibur memainkan peranan penting. Menurut Kamus Dewan (2000)
mentakrifkan didik sebagai pelihara, jaga dengan hati-hati dan ajar. Manakala hibur
bermaksud menyenangkan atau menggirangkan hati. Rumusannya didik hibur
merupakan satu pendekatan dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang
bersifat santai dan berhibur.Muzik lagu animasi Ejen Ali yang diperdengarkan
semasa F-Mobile dimainkan dapat menarik minat murid.Menurut The American Music
Theraphy Association (Peters,2000) terapi muzik bermaksud “ a planned , goal-directed process of
ineraction and intervention, bassed on assessment evaluation of individual
clients specific need, strengths, and weakness, in which music or music based
experiences are specifically prescribed to be used by specially trained
personnel to influence positive changes in an individuals's condition , skills
,thoughts, feelings or behavoiurs.
HURAIAN INOVASI
i.
SEBELUM PERLAKSANAAN INOVASI
Setelah kami mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh
murid-murid sewaktu melaksanakan pengajaran dan pembelajaran, kami saling
berbincang dan mencari punca-punca yang menyebabkan murid tidak dapat belajar
dengan baik. Ekoran daripada itu, kami telah mendapati bahawa murid-murid Linus
dan Pemulihan Khas tidak memberi tumpuan dan fokus disebabkan saiz kelas yang
kecil.
Kami telah berfikir tentang cara ataupun kaedah yang
dapat membantu murid supaya dapat belajar di mana-mana sahaja lokasi seperti
padang sekolah,pondok/astaka dan taman-taman. Kami mengubahsuai beg bagasi terpakai
yang sedia ada dan mengaplikasikannya dalam didik hibur permainan.
Dalam kajian ini, kami telah cuba untuk menggunakan dan
memilih peralatan yang bukan sahaja mudah didapati juga senang digunakan. Yang
pentingnya, bahan tersebut hendaklah sesuai dan mempunyai ciri-ciri keselamatan
yang baik. Dalam masa yang sama , ianya sangat fleksibel dan boleh dibawa ke
mana-mana sahaja.
“F-Mobile” telah kami gunakan sebagai bahan di dalam
bilik darjah iaitu sewaktu dalam aktiviti bersama murid, kami telah mengesan
bahawa murid-murid dapat mengikuti pembelajaran dengan seronok. Malah
“F-Mobile” juga telah digunakan semasa Kem Smart 3M peringkat Negeri Terengganu
. Berikut merupakan butiran bahan-bahan dalam set “F-Mobile”.
Inovasi Bahan Yang Telah dilaksanakan:
“F” Mobile dilengkapi permainan roda impian dan 8 poket
misteri yang mempunyai permainan kad Domino, kad Lipat, Kad Tingkap, Tarsia, Kad
Ayat, Kad Bacaan, Kad Padanan dan Peta Bingkai. Setiap penyediaan bahan
berasaskan Konstruk 1-8. Dilengkapi dengan aksesori watak animasi Ejen Ali yang
merupakan watak animasi yang popular di Malaysia yang banyak menerapkan
unsur-unsur positif dalam penceritaan wataknya. Diselangi lagu Ejen Ali ,lampu
LED dan hiasan yang amat menarik minat murid.
Cara penggunaannya ialah murid akan memutarkan roda dan
apabila roda berhenti,anak panah akan menunjukkan nombor sampul yang perlu
diambil..Setelah selesai setiap kad di dalam sampul, lampu akan terpadam
menandakan murid tersebut telah selesai tugasan pertama.
iii.
SELEPAS PERLAKSANAAN INOVASI
“F-Mobile” ini telah memberi impak yang besar bagi murid
yang tidak mempunyai minat belajar dan kurang memberi tumpuan semasa PdPc. Juga
disebabkan faktor saiz kelas yang kecil. Murid-murid bersungguh-sungguh untuk mengikuti
pembelajaran di dalam mahupun di luar kelas
Bahan inovasi ini telah diaplikasikan pada murid Linus
dan murid Pemulihan Sk.Binjai,Kemaman dan telah digunakan semasa Kem Smart 3M
yang melibatkan semua murid pemulihan di Terengganu. Merujuk rajah 3.0 telah
menunjukkan peningkatan prestasi murid dan menunjukkan pengurangan bilangan
murid Linus/pemulihan dalam lingkungan 70-80%
Faedah-Faedah Hasil
Inovasi
Faedah-faedah
hasil inovasi
|
Butiran
|
Pengurangan kos operasi
|
- Bahan boleh dipelbagaikan.
- Boleh digunakan sama
ada secara individu atau
Kumpulan
|
Penjimatan masa
|
- Dari segi pelaksanaan
PdPc
- Kompilasi pelbagai
bahan dalam satu sesi
pelaksanaan aktiviti
|
Peningkatkan Hasil Kerja
|
Sila rujuk Rajah 2.0.
|
Peningkatan tahap kepuasan
hati pelanggan
|
Sila rujuk Jadual 5.0
pada lampiran.
|
Mudah dibawa
|
- Beg bagasi boleh
dibawa ke mana-mana sahaja
tanpa had kawasan
- Saiz yang tidak
membebankan pengguna
|
Tidak dapat membelinya
di pasaran
|
Tidak akan terjumpa di
pasaran
|
KOS INOVASI
Jadual 2.0
menunjukkan kos keseluruhan bagi inovasi “F-Mobile”.
Kos Produk
“F-Mobile”
BAHAN-BAHAN
|
KOS
HARGA SEUNIT (RM)
|
1. Beg bagasi terpakai
|
0.00
|
2. Plastik laminate
|
5.00
|
3. Kain Felt
|
2.20
|
4. Straw board
|
5.00
|
5. Gam / hot glue
|
2.20
|
6. Kertas A4 warna
|
2.20
|
7. Aksesori
8. Lampu LED
|
2.20
10.00
|
JUMLAH
|
30.00
|
Oleh itu, kami menetapkan harga RM 30.00 sahaja untuk
satu set bahan “F-Mobile” menjadikan bahan ini mampu dimiliki oleh semua orang.
Jadi, harga ini tentulah mampu dibina atau dibeli.
KESIMPULAN
Secara konklusinya, penggunaan “ F-Mobile ” telah berjaya meningkatkan kemahiran peserta kajian
dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui penggunaan bahan inovasi ini,
peserta kajian lebih mudah untuk menguasai kemahiran membaca. Diharapkan penggunaan
alat ini dapat terus dikembangkan dan memberi manfaat kepada lebih banyak
peserta-peserta di sekolah pada masa yang akan datang.
1 comment:
Alhamdulillah....terbaikk cg!
Post a Comment